Att vi surfar i allt högre omfattning är inget nytt, men vad gör vi på nätet egentligen? Är det sociala medier som dominerar, eller kanske olika spel? Allt detta och mer kommer du får reda på genom att läsa vår informativa text om ämnet.
Enligt en studie från 2018 delades aktiviteterna upp i flera kategorier där de vanligaste innefattade arbete, sociala medier och sök via Google eller andra liknande tjänster.
Procentuella indelningar gällande dagliga aktiviteter
Här nedan presenterar vi en lista på dagliga sysslor eller nöjen på internet som är allra vanligast bland den svenska befolkningen, men också hur många procent av användarna som svarade ja på följande kategorier:
- Arbetsuppgifter (78 %)
- Läsa och skriva mejl (68 %)
- Sociala medier (63 %)
- Sökningar med Google (61 %)
- Chattar eller meddelanden (51 %)
- Lyssna på musik (45 %)
- Surfar privat på jobbet (41 %)
- Läsa dagstidningar (37 %)
- Titta på YouTube (28 %)
- Spela datorspel (26 %)
- Använda mobilt BankID (24 %)
- Titta på Netflix (19 %)
- Lyssna på poddar (8 %)
Även om dessa kanske inte speglar alla användare i Sverige får du ändå en tydligare bild på vilka aktiviteter som dominerar gällande det dagliga användandet av onlinebaserade tjänster. Det märks också att väldigt många jobbar online, eller sysslar med uppgifter som behöver tillgång till internet.
Uppkopplade enheter
Även om du kanske inte märker det så är många av våra enheter uppkopplade till internet hela tiden, till exempel kylskåp, klockor, bilar och så vidare. Detta betyder att de också räknas in som aktiviteter eftersom de använder internet för att uppdatera mjukvaran, eller för att informera dig om att en manuell åtgärd krävs från din sida.
Smarta klockor använder också nätet för att meddela dig om information som är nödvändig att veta inför träningspasset, medan nyare bilar är uppkopplade för att navigera utan hjälp av föraren. Alla dessa enheter benämns som IoT eller Internet of Things, ett begrepp som myntades relativt nyligen för att identifiera smarta prylar i hemmet.
Frekvens gällande internetbaserade aktiviteter
Om vi istället tittar på åldersindelningen för internetbaserade sysslor och hobbyn finns det stora skillnader, men framförallt när vi jämför unga och gamla personer. I åldrarna 12 till 15 är det nästan samtliga som använder internet i mobilen, medan endast 40 procent av de som fyllt 75 använder nätet i bärbara enheter.
Detta hänger däremot ihop med att äga en smartphone eller surfplatta eftersom de behöver internet för att du ska kunna använda all funktionalitet. Gällande den svenska befolkningen är det ungefär 85 procent som använder internet i hemmet, medan 73 procent gör det via mobilen. Dessa värden kommer förmodligen närma sig varandra mer och mer allt eftersom, mycket tack vare att våra mobiltelefoner blir kraftfullare och enklare att använda.
Publika hotspots eller Wifi-anslutningar används däremot mycket mindre i Sverige jämfört med andra länder, men det beror förmodligen på att mobilabonnemangen vi använder redan erbjuder goda möjligheter till surf i snabba hastigheter. Vi har också rimliga avtal där större datapaket är en norm snarare än ett undantag. Så kallad ”fri surf” hör också till vanligheterna idag, men främst inom mobilavtal.